Nye naturspor på Fyn, Sjælland og Bornholm

Flere naturområder kan nu opleves helt tæt på, når de nye naturstier indvies søndag den 10.juni på Sporenes Dag. Stierne er et blandt 350 nye ”Spor i Landskabet”, der skal etableres de kommende år.

Har du hang til naturoplevelser og vandreture, så snør traveskoene. For på søndag den 10. juni åbner nye trampestier, hvor du blandt andet kan opleve Danmarks 4. største sø, en øde ø, borholmske skovsvin eller en karakteristisk fynsk stjerneudskiftning.

"Den 3,5 km lange nye trampesti går langs smukke nyplantede læhegn plantet til gavn for flora og fauna, ned langs søen og forbi Halleby Å og vådområdet ”Maderne”. I området findes et meget rigt dyre- og fugleliv, hvor man kan være heldig at møde fiskeørnen om sommeren, og om vinteren kan man træffe vandrefalken eller den blå kærhøg. Området er utroligt smukt og det vil jeg som lodsejer gerne være med til at dele ud af. Mit håb er, at gæsterne vil være bevidste om den smukke natur de besøger og være med til at passe på den", siger lodsejer Jørn Jervelund. Den spirende sjællandske kronvildtbestand kan man også være heldig at opleve på sporet der går igennem et område, der er rigt på fund fra vikingetiden.

Frivillige knokler
Den nye vandresti er et resultat af et stort stykke arbejde, der både involverer lodsejere, sti-grupper og frivillige

De nye spor er blevet til i kraft af et stort stykke lokalt arbejde, der både involverer lodsejere, lokale foreninger og andre frivillige. Det er et kæmpe aktiv for disse områder at lokale vil bidrage til sådanne projekter, og være med til at skabe kendskab til deres egn, siger Katrine Lyngenbo, der er projektleder for Spor i Landskabet.

350 nye spor
Sporet er et blandt 350 nye trampestier, ’Spor i Landskabet’, som etableres i hele landet over en fem-årig periode. Konceptet går ud på, at landmænd og lodsejere frivilligt åbner deres jorder og gør det muligt for danskerne at få nogle enestående naturoplevelser.
Åbningen af de nye spor er en del af en række indvielser, der finder sted i 2012 – støttet af Nordea–fonden og Miljøministeriet. Læs mere på www.spor.dk

Find kontaktoplysninger og foldere for de enkelte stier på www.spor.dk
Kontakt: Katrine Lyngenbo, Spor i Landskabet, e-mail: spor@lf.dk, telefon: 3339 4000