Skoleelever tramper derudad

Et nyt undervisningskoncept til 8.-10- klassetrin lærer elever at skabe nye stier i naturen. Sekretariatet ”Spor i Landskabet” forventer, at 100 klasser tager landskabet ind i klasseværelset og i løbet af tre år etablerer 100 nye stier. Projektet støttes af Nordea-fonden og Tips- og Lottomidler til Friluftslivet.

Bedre sammenhold i klassen, kontakt med erhvervsliv og tværfaglig læring – er bare noget af det skoleklasser kan opnå ved at deltage i projektet ”Skolespor”. Lærer Torben Pold fra Ejstrupholm skole siger ”At eleverne har skabt denne nye sti med alt, hvad det indebærer af praktisk og teoretisk arbejde i fremstilling af informationsmaterialet, dialog med lodsejere, presse og sekretariatet for Spor i Landskabet har givet et uvurderligt sammenhold i klassen. Jeg anbefaler virkelig andre klasser at deltage i ”Skolespor”.

I samarbejde med lokalsamfundet skal eleverne opsøge viden om deres lokale egns historie, natur og ejerforhold og på egen hånd tage kontakt til lodsejere. Resultatet er en enkel sti, der gennem elevernes opnåede viden skal formidles og bruges af først og fremmest skolen og lokalbefolkningen. Midlet er projekt ”Skolespor”, der gør det nemt og overskueligt for skoler at etablere stier.

”Naturen er lige uden for døren, og mange jordejere giver gerne adgang til naturen på deres arealer. Så hvorfor ikke gribe muligheden og i fællesskab skabe kendskab til den spændende natur og kulturhistorie, der kan findes fx ved at se på historiske kort og luftfotos og arbejde tværfagligt. Jeg håber, at mange skoler vil benytte sig af muligheden og give eleverne chancen for at lave deres helt egen lokale sti i samarbejde med jordejerne”, siger projektleder for Spor i Landskabet Katrine Lyngenbo.

”Stier er på mange måder centrale for friluftslivet og vi er glade for at også børn og unge får mulighed for at arbejde med stier og lære om i landskabet. Projektet er en rigtig god mulighed for at integrere friluftsliv i grundskolen, og det er et af de mål, vi i Friluftsrådet arbejder for” siger Jakob Simonsen fra Friluftsrådet, der har støttet projektet med 441.200 kr. i Tips- og Lottomidler til Friluftslivet.

Nordea-fonden støtter Skolespor” med 345.150 kr. ”Nordea-fonden synes, at det er spændende at engagere børn og unge i den nære natur og samtidig give andre i lokalmiljøet bedre adgang til oplevelser i naturen,” siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden, som støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur. Fonden støtter også ”Spor i Landskabet” med 5 mio. kr.

Fakta om Skolestier
Projekt skolespor giver elever mulighed for at trække virkeligheden ind i klasseværelset og skabe en unik sti til gavn for skolen og lokalområdet. På nogle stier er kulturhistorie, biologi og geografi i fokus, mens der på andre stier er fokus på moderne formidling med smartphones og qr-koder. Eleverne laver research, udarbejder tekster og tegninger til folder og udvikler supplerende undervisningsmaterialer. Eleverne står for markedsføringen af stien i lokalområdet og styrker dialogen mellem skole og samfund. Sekretariatet for Spor i Landskabet stiller, med hjælp fra Nordea-fonden og Miljøministeriets Grønne Partnerskaber, materialer og knowhow gratis til rådighed for skolerne. Læs mere på spor.dk

Fakta om Spor i Landskabet
Spor i Landskabet er enkle stier, der giver mulighed for - på egen hånd - at gå på opdagelse i dele af det danske landskab, eksempelvis langs kanten af dyrkede marker, som normalt ikke er åbent for offentligheden. Det enkelte spor etableres af lokale frivillige i samarbejde med jordejere, der kvit og frit lægger jord til. Sporet afmærkes med pæle og pile, der angiver ruten. Der udarbejdes en folder til hvert spor, med kort og beskrivelse af natur, landbrug og kulturhistorie, som de besøgende kan opleve undervejs. Folderne findes i kasser ved indgangen til sporet. Sporene er alle registreret på www.spor.dk, hvor placering og foldere kan ses og downloades. Her kan du også læse mere om projekt Skolespor.

Spor i Landskabet, projektleder Katrine Lyngenbo, 3339 4000
Friluftsrådet, kommunikationskonsulent Astrid Bjørg Mortensen, 3328 0414