Vi bruger cookies

Ved at benytte accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Inspiration og trinmål

Find artikler, interviews, videoklip og trinmål for Skolespor.

Bedre sammenhold i klassen, kontakt med det omgivende samfund og tværfaglig læring – er bare noget af det skoleklasser kan opnå ved at deltage i projektet Skolespor.

I samarbejde med lokalsamfundet skal eleverne opsøge viden om deres lokale egns historie, natur og ejerforhold og tage kontakt til lodsejere. Resultatet er en enkel sti, der gennem elevernes opnåede viden skal formidles og bruges af først og fremmest skolen og lokalbefolkningen. Midlet er Skolespor, der gør det nemt og overskueligt for skoler at etablere stier. 
Lærer Torben Pold fra Ejstrupholm skole siger ”At eleverne har skabt denne nye sti med alt, hvad det indebærer af praktisk og teoretisk arbejde i fremstilling af informationsmaterialet, dialog med lodsejere, presse og sekretariatet for Spor i Landskabet, hvilket har givet et uvurderligt sammenhold i klassen. Jeg anbefaler virkelig andre klasser at deltage i Skolespor.” 

”Naturen er lige uden for døren, og mange jordejere giver gerne adgang til naturen på deres arealer. Så hvorfor ikke gribe muligheden og i fællesskab skabe kendskab til den spændende natur og kulturhistorie, der kan findes f.eks. ved at se på historiske kort og luftfotos og arbejde tværfagligt. Jeg håber, at mange skoler vil benytte sig af muligheden og give eleverne chancen for at lave deres helt egen lokale sti i samarbejde med jordejerne og resten af lokal samfundet”, siger projektleder for Spor i Landskabet Anne Sig Kvistgaard. 

”Stier er på mange måder centrale for friluftslivet og vi er glade for at også børn og unge får mulighed for at arbejde med stier og lære om i landskabet. Projektet er en rigtig god mulighed for at integrere friluftsliv i grundskolen, og det er et af de mål, vi i Friluftsrådet arbejder for” siger Jakob Simonsen fra Friluftsrådet, der har støttet projektet med 441.200 kr. i Tips- og Lottomidler til Friluftslivet. 

Nordea-fonden støtter Skolespor” med 345.150 kr. ”Nordea-fonden synes, at det er spændende, at engagere børn og unge i den nære natur og samtidig give andre i lokalmiljøet bedre adgang til oplevelser i naturen,” siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden, som støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur. Fonden støtter også ”Spor i Landskabet” med 6,4 mio. kr.