Vi bruger Cookies

Ved at benytte accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Sporet ved Munkegården

Natursti ved Kirke Såby, 20 km vest for Roskilde.
Sti på 1,5 km

Velkommen til Sporet ved Munkegården

Når man følger sporet, får man et glimt af historien fra istiden til nutiden.
Sporet er ca. 1,5 km langt. Hvis man ikke bor i lokalområdet kan man parkere P ved Daglig Brugsen på Omøvej eller ved Kirke Såby Kirke for at gå rundt om gadekæret, derefter via Pølsestien til Daglig Brugsen. Man kan også udvide turen ved at gå en tur gennem Bjergskoven eller Torpeskoven.

Start
Sporet starter ved mosen på Kragevænget. Ved stien gennem mosen er der på højre side en beplantning med fyrretræer. Dette areal blev indtil ca. 1960 dyrket som kornmark, hvorefter landbrugsmaskinerne blev så store, at det ikke længere kunne lade sig gøre.
Mosen
Ved enden af stien følges sporet til højre langs mosen, hvor der er en udgravning i forbindelse med mosen. I dette vandhul er der en åkande, samt andre planter:
• Gul iris
• Frøbid – ligner en miniåkande
• Mjødurt
• Hyldebladet baldrian

Udsigten
Ved enden af gærdet drejes til venstre og man følger sporet langs gærdet. Gærdet er et gammelt udskiftningsskel fra stjerneudskiftningen sidst i 1700 – tallet, hvor gårdene i
Kirke Såby landsby blev udskiftet og flyttet ud fra landsbyen. Hvor jorden fra tre gårde mødes, står et gammelt æbletræ. Herfra er der udsigt til alle sider.

Mod nord:
Når man ser ud over landskabet med marker og gamle firlængede gårde, kan man i det fjerne ane Hornsherred.

Mod syd:
I denne retning ser man Bjergskoven, som er et dødislandskab. Hvilket har skabt de stejle bakker, som præger skoven.

Mod øst:
Her har man udsigt til Ledreborgskovene, som strækker sig til Lejre. I Ledreborgskovene
ligger Ledreborg Slot og Sagnlandet.

Mod vest:
Her er udsigt til Torpeskoven, som strækker sig til Vester Såby. Jordenes kvalitet veksler pga. istidens aflejringer. Munkegårdens jord er leret. Her dyrkes vekslende afgrøder f.eks. byg, hvede, havre og raps.
På den anden side af gærdet ændrer jorden sig og er mere sandet. Her ligger Såby Sand på vejen mod Kisserup

Langs skovrejsningen
Efter æbletræet er der et areal på højre side med skovrejsning på Avlsmosegårdens jord. Man går forbi nogle gamle slåenbuske. Under buskene ligger kampesten fra marken, som kan give skjul for krybdyr.

Skullerupvej
Ved det næste hjørne drejer sporet til venstre op ad bakke, forbi et stykke med uopdyrket krat med birketræer og sandtorn. Sporet slutter ved Skullerupvejen. Her går man til venstre og følger vejen til Kirke Såby.
Praktisk fodtøj anbefales. Ruten er ikke egnet for kørestol eller barnevogn. Efterlad kun dine fodspor og saml op efter din hund